چرا برای طراحی گرافیک بریف لازم دارید؟

به سراغ طراح گرافیک اگر می آیید … چطور می‌توانیم یک طراحی خوب را سفارش دهیم؟ با بریف اما… به عنوان یک طراح گرافیک ۱۸ساله فعال در حوزه تبلیغات بارها برای خودم پیش آمده که با سفارش بد روبرو شدم یا دیدم که شرکت ها چگونه درگیر طراحی بد یا اتلاف وقت در طراحی شدن. به همین دلایل که کم هم نیستند لازم دانستم در مورد مسئله مهم “بریف” مختصری برای شما بنویسم. قطعا دانستن این مطالب به شما در بهبود روند سفارش طراحی گرافیک و تبلیغات موثر خواهد بود. دوست عزیز، مشتری جان وقتی برای فتح قله های افتخار و ثبت رکوردهای عالی در کسب و کارت، نیاز به طراحی گرافیکی داری ، ضروری‌ترین عامل موفقیت پروژه‌ی شما یک…
بریف طراحی گرافیک
  • از کیفیت مطلب راضی هستید؟
    (5)
  • این مطلب برای شما مفید بود؟
    (4.5)
4.8

فلسفه بریف طراحی

حالا این بریف چیه؟ “بریف طراحی” قسمت مهم و حیاتی یک پروژه‌ی طراحی به شمار می‌رود، زیرا اطلاعاتی به طراح گرافیک میدهد که حدود انتظار شما در آن مشخص است. پس به روند طراحی کمک شایانی خواهد کرد.

بریف از کلمه “brief” به معنی “مختصر” گرفته شده که به همان شکل خوانش لاتین در بین طراحان رایج است.

با توجه به تعریف بالا بدیهی است یک بریف خوب متمرکز بر نتیجه و هدف تجاری پروژه طراحی است. یک بریف خوب فاقد جزییات زیبایی شناسی و … است. فراموش نکنید مسئولیت طراحی با طراح گرافیک است.

بریف همچنین به سفارش دهنده تبلیغات یا گرافیک کمک می‌کند تا پیش از آغاز پروژه، به طور دقیق بداند چه می‌خواهد.

انتخاب طراح گرافیک خوب و نوشتن یک بریف خوب می‌توانید کیفیت طراحی و به نتیجه رسیدم را تضمین کند.

بریف طراحی گرافیک

 

چگونه یک بریف طراحی موثر بنویسیم

سوالات زیر را دقیق جواب دهید کلی کار کردید؛ باقی داستان هم طراح از شما چند تا سوال میپرسد و کار طراحی شروع می شود.

فراموش نکنید پاسخ شما حاوی جزئیات باشند، نه این که در یک سطر به اتمام برسند.

کسب و کار شما چیست؟

نکته: هرگز تصور نکنید که طراح چیزی در مورد شرکت شما می‌داند. به روشنی و اختصار کار خود را برای او شرح دهید و از استفاده از اصطلاحات تخصصی حرفه‌ی خود پرهیز نمایید.

کار شرکت/موسسه شما چیست؟ تاریخچه‌ی شرکت خود را شرح دهید.

اهداف شما چیست؟ چرا؟

هدف کلی پروژه‌ی طراحی جدیدتان چیست؟

چه اطلاعات و پیامی را می‌خواهید منتقل کنید؟ چرا؟

آیا می خواهید محصولات بیشتری را به فروش برسانید یا می‌خواهید در مورد محصولات و خدمات خود اطلاع‌رسانی کنید؟

وجه تمایز شما با سایر رقبا چیست؟

آیا قصد دارید تشکیلات خود را از نو پایه‌ریزی نمایید یا تنها می‌خواهید تبلیغات خود را به روز‌رسانی کنید؟

نکته: لازم است برای بهبود کار طراح گرافیک، نمونه آگهی های قبلی خود را به آن اطلاع دهید.

مخاطب مورد هدف شما کیست؟

مخاطب مورد هدف شما چه قشری از مردم (از لحاظ جامعه‌شناسی و روانشناسی) هستند؟ برای مثال از نظر سن، جنیست، درآمد، سلیقه، دیدگاه، منش، شغل، جغرافیا و شیوه‌ی زندگی مخاطب خود را دسته‌بندی نمایید.

نکته: اگر مخاطبین شما شامل چند دسته می‌شوند، آن‌ها را به ترتیب اولویت شرح دهید.

به چه متون و تصاویری نیاز دارید؟

نکته: اهمیت متون و تصاویر مورد استفاده در طراحی به اندازه‌ی خود طراحی است، و شما باید به روشنی تعیین کنید که چه کسی مسئول تهیه‌ی تصاویر و متون پروژه است. ممکن است لازم باشد به دنبال یک نویسنده یا عکاس حرفه‌ای باشید. می‌توانید در این زمینه با طراح خود مشورت نمایید.

چه متنی باید در طراحی استفاده شود؟ چه کسی این متن را تهیه می‌کند؟

چه تصاویر، عکس‌ها، نمودارهایی باید در طراحی استفاده شوند؟ چه کسی این‌ها را تهیه می‌کند؟

مشخصات دقیق‌تر طراحی چیست؟

قرار است طراحی در چه اندازه‌ای اجرا شود؟

کجا قرار است منتشر شود یا مورد استفاده قرار گیرد؟ بر روی صفحه‌ی وب، کارت ویزیت، اوراق اداری یا وسیله‌ی نقلیه؟

چه مشخصات دیگری در نظر دارید که به اطلاع طراح برسانید؟

آیا استاندارد یا معیار خاصی در ذهن دارید؟

نکته: لازم است با ذکر مثال، چند نمونه از طراحی‌هایی که به نظر شما موثر یا مرتبط با کار شما هستند را معرفی نمایید، حتی اگر متعلق به رقبای شما باشند. این کار باعث می‌شود تا میزان و معیاری در ذهن طراح گرافیک شکل بگیرد. طراح را در آزمون قرار ندهید کار یک طراح حل کردن مسئله است پس اگر از چیزی دل خوشی ندارید به او بگویید. این کار در زمان و بهبود کار موثر است.

بودجه‌ی شما چقدر است؟

نگران این نباشید که قیمتی که اعلام میکنید زیاد است یا کم ، واقعیت اینه که این بودجه مد نظر شما هست و قطعا اگر کم باشد طراحان حرفه ای با شما در مورد افزایش آن صحبت نمی کنند بلکه از انجام سفارش صرف نظر می کنند و طراحان مبتدی بیشتر در مورد بودجه مجادله می کنند.

برنامه‌ی زمان‌بندی شما به چه صورت است؟

برای طراح مهلت تحویل کامل پروژه را تعیین نمایید، و سعی کنید این محدودیت زمان از نظر منطقی با حجم کار همخوان باشد. لازم است زمان را برای مراحل مختلف پروژه‌ی طراحی مانند مشاوره و پژوهش، شکل‌گیری محتوا و ایده، اجرا و تحویل را محاسبه نمایید.

نکته: تعجیل در کار طراحی گرافیک بر کیفیت کار تاثیر منفی داشته و در صورتی که در یک پروژه‌ی پیچیده‌ی طراحی، زمانی برای مرور و ایرادگیری کار در نظر گرفته نشود احتمال بروز خطا در خروجی کار بیشتر خواهد بود. با این حال در برخی موارد ممکن است کار شما فوری باشد، در این صورت صادقانه طراح را در همان گفت‌و‌گوی ابتدایی در جریان امر قرار دهید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود برای دوستانتون به اشتراک بگذارید.

اینفوگرافی مطلب فوق را اینجا دانلود کنید

بریف طراحی گرافیک

, , , , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Open chat
سلام
میتونم کمکتون کنم؟
Powered by